© Doreen Reichenbach

Berlin, 1945–2000: A Photographic Subject
Stiftung Reinbeckhallen Sammlung für Gegenwartskunst, Berlin
September 2020 – May 2021
curated by Dr. Candice M. Hamelin
exhibition design Claudia Afonso

Berlin, 1945–2000: A Photographic Subject
Stiftung Reinbeckhallen Sammlung für Gegenwartskunst, Berlim
Setembro2020 – Maio 2021
curadoria Dra. Candice M. Hamelin
projeto expográfico Claudia Afonso

Berlin, 1945–2000: A Photographic Subject explores how German and international photographers captured Berlin between the immediate postwar years and the end of the twentieth century.

Featuring over 200 works, some of which have never been exhibited before, the show is comprised of three sections that include photographs and photographic series by 23 photographers who took Berlin as their subject and, on occasion, as the inspiration for their work.

Belonging to the genres of documentary, street, architectural, conceptual, portrait, and experimental photography, the photographs included in the exhibition—taken for magazines, photobooks, thesis projects, artistic ends, and private use—draw attention to the various photographic practices that flourished in Berlin and to the immense social, political, and cultural changes that the city underwent over the course of 55 years. They also raise critical questions about perception and the photographic process by offering multiple perspectives of a city that not only rebuilt itself twice during the period under examination, but that also, despite—or perhaps because of—the changes it endured, remains one of Europe’s cultural centers

Berlin, 1945–2000: A Photographic Subject explora como fotógrafos alemães e internacionais capturaram Berlim entre os anos imediatos do pós-guerra e o final do século XX.

Apresentando mais de 200 trabalhos, alguns dos quais nunca exibidos antes, a mostra é composta de três seções que incluem fotografias e séries fotográficas de 23 fotógrafos que tomaram Berlim como tema e, ocasionalmente, como inspiração para seu trabalho.

Pertencendo aos gêneros de fotografia documental, de rua, arquitetônica, conceitual, retrato e experimental, as fotografias incluídas na exposição – feitas para revistas, photobooks, projetos de tese, fins artísticos e uso privado – chamam a atenção para as diversas práticas fotográficas que floresceram em Berlim e para as imensas mudanças sociais, políticas e culturais que a cidade sofreu ao longo de 55 anos. Eles também levantam questões críticas sobre a percepção e o processo fotográfico, oferecendo múltiplas perspectivas de uma cidade que não só se reconstruiu duas vezes durante o período em análise, mas que também, apesar – ou talvez por causa das mudanças que sofreu, continua sendo um dos centros culturais da Europa.

© Doreen Reichenbach
© Doreen Reichenbach
© Doreen Reichenbach
© Doreen Reichenbach
© Doreen Reichenbach
© Doreen Reichenbach
catalogue / catálogo