Cinema Lascado
Centro Cultural Caixa São Paulo, São Paulo – Brazil
July – September 2016
curated by Eder Chiodetto
exhibition design Marta Bogéa
collaboration Claudia Afonso

Cinema Lascado
Centro Cultural Caixa São Paulo, São Paulo – Brasil
Julho – Setembro 2016
curadoria Eder Chiodetto
projeto expográfico Marta Bogéa
colaboração Claudia Afonso

Cinema Lascado is a selection of the last 10 years of production of the artist and researcher Giselle Beiguelman, one of the main national and international names of artmedia. The show is composed of video installations, projections, and 22 unpublished images, resulting from her research on digital image, aesthetics of technological obsolescence, and ruined urban landscapes.

Using software, tools, and electronic devices from several generations, Giselle Beiguelman’s production problematizes technology in the aesthetic field. Her videos make the viewer travel through time between the paleoweb and the post-cinema, and her images between low-tech and hi-tech. They are journeys through urban landscapes that weep, that explode, that pass quickly through the eyes and become fixed in the memory, that discuss, in parallel, the unbridled consumption of technology and programmed obsolescence.

Cinema Lascado faz um recorte dos últimos 10 anos de produção da artista e pesquisadora Giselle Beiguelman, um dos principais nomes nacionais e internacionais de artemídia. A mostra é composta por vídeo instalações projeções e 22 imagens inéditas, resultantes de suas pesquisas sobre imagem digital, estéticas da obsolescência tecnológica e paisagens urbanas arruinadas.

Utilizando-se de softwares, ferramentas e aparatos eletrônicos de várias gerações, a produção de Giselle Beiguelman problematiza a tecnologia no campo estético. Seus vídeos fazem o espectador viajar pelo tempo entre a “paleoweb” e o pós-cinema, e suas imagens entre o Low-tech e o Hi-tech. São viagens por paisagens urbanas que choram, que explodem, que passam rapidamente pelos olhos e se fixam na memória, que discutem, em paralelo, ainda, o consumo desenfreado de tecnologia e a obsolescência programada.

© Eder Chiodetto